Martine siert gevel van haar zorgcentrum

De vzw Martine Van Camp treedt uit de anonieme bescheidenheid. Tot voor kort wist bijna niemand wie Martine Van Camp eigenlijk was. Haar beeltenis prijkt nu groot op de gevel van het pas gerenoveerde verzorgingscentrum.

Jef en José Van Camp verloren in 1981 hun 15-jarige dochter na een lange strijd tegen een hartkwaal. Het geld dat ze overhielden van een steunfonds schonken ze aan de Lions Club Diest, die bezig was met de bouw van een tehuis voor personen met een verstandelijke handicap. Als dank werd het verzorgingscentrum naar het meisje genoemd. De renovatie van het centrum en de nieuwbouw begonnen in oktober 2014 en lopen nu ten einde. Het sluitstuk van de werken is de realisatie van een kunstwerk. “

We hadden een wedstrijd uitgeschreven waarop vier inzendingen kwamen”, zegt directeur Erik Peirelinck.

“Mijn naamgenoot Jan Peirelinck vatte de opdracht juist op. Hij maakte een creatief element dat binnen de constructie van het gebouw past en niet enkel dient als standbeeld.”

Kunstenaar Jan Peirelinck deed zelfs meer. Hij zette de naamgeefster van de vzw in het voetlicht. Hij maakte een gevel van drie kleuren baksteen in reliëf, waarin het portret van Martine is vereeuwigd.

“Mijn eerste gedachte bij de opdracht was: waarom zien we Martine Van Camp nooit? Ik vatte het idee op een portret van haar in het gebouw te metselen. Als voorbeeld gebruikte ik een iconische foto van Anne Frank. Aan de ouders van Martine vroeg ik of ik foto’s van haar mocht bekijken.”

‘Dat meisje’

“De foto die we gekozen hebben is klein en verkreukt, maar hij geeft het best weer hoe Martine was in de laatste jaren van haar leven”, zegt moeder José.

Martine

“De foto staat ook op haar grafsteen. In het centrum hoorde ik wel vaker mensen zeggen dat er eens een verwijzing naar ‘dat meisje’ in de gang mocht hangen. Ze schrokken als ik zei dat Martine mijn dochter was.”

Ook vader Jef vindt het idee van de kunstenaar schitterend. “Veel mensen kennen het centrum wel bij naam, maar wisten niet waar het voor stond. Dit beeld draagt bij aan de herkenbaarheid van het centrum en wat het voor mensen betekent. Vanaf de brug over de Demer is de beeltenis het best te zien.”

4,3 miljoen

De letters met haar naam komen met verlichting over een lengte van drie meter aan de voorgevel. Ook in de inkomhal komt een foto van Martine, met een korte biografie.

Kunstwerk MVC

In maart zullen de renovatiewerken geheel voltooid zijn. De kosten worden geraamd op 4,3 miljoen euro, waarvan een groot deel is betaald door de Vlaamse Gemeenschap en de Nationale Loterij. Er is plaats voor acht bijkomende gasten, mensen met een zwaar motorische handicap of met ernstige gedragsproblemen. In totaal verblijven 170 gasten bij Martine Van Camp, op 12 verschillende locaties in de regio.

Bron: HLN.BE – Auteur: TOM VAN DE WEYER 01-12-17