Eendjeskoers Diest

Eind jaren ’60 verdween de Demer uit het centrum van Diest. De overstromingen en de geurhinder waren een last, en men leidde de rivier rond de stad. De oude rivierbedding werd dichtgemaakt.

De voorbije decennia is de waterkwaliteit van de Demer echter zodanig verbeterd dat de openlegging opnieuw mogelijk werd. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), het stadsbestuur van Diest en Aquafin sloegen de handen in elkaar om het Demerwater opnieuw in de stad te brengen, proper én veilig.

In 2016 was er een feestelijke opening met onze eerste eendjeskoers. 12.228 plastieken eendjes koerste vanuit de Demerstraat stroomafwaarts naar de Kaai. Iedereen kond deelnemen door een krasbiljet voor 5 euro te kopen en zich online te registreren. De opbrengst ging integraal naar de projecten van Martine Van Camp en De Bremberg.

In 2019 organiseerde we onze 2de eendjeskoers. Dit keer raceten 8940 plastic eendjes koersten richting de finish.  H.K. uit Heren had het snelste eendje gekozen en werd eigenaar van een Volvo V40, geschonken door garage Rutten. De opbrengst was dit jaar ten voordele van het Project Poels, een woon- en dagcentrum voor mensen met een beperking.

In 2022 was er de Pink Duck Race in Diest. Think Pink vond dat Diest de mooiste locatie is voor een eendjeskoers.  De ‘Pink Duck Race’, een actie  in de strijd tegen borstkanker, kleurde in juni 2022 onze stad roze. Stad Diest deed beroep op de ervaring en de inzet van Lions Club Diest voor de plaatselijke organisatie.  15.157 roze eendjes werden geadopteerd door mensen uit het hele land en zelfs daarbuiten. Het filmpje met het verslag kreeg op TikTok meer dan 2.200.000 likes van over de hele wereld

Pink Duck Race 2022 in Diest

Pink Duck Race met meer dan 15.000 badeendjes in Diest zorgt voor uniek zicht.

Bekijk de reportage op ROB TV

Meer info over de Pink Duck Race in Diest

Eendjeskoers 2019

Lees hier het verslag van Hedwig Neesen op Hola Hageland.

Eerste 3 prijzen zijn dit jaar voor

E 03780 – H.K. uit Herent wint de Volvo V40 geschonken door Garage Rutten

E 06671 – N.G. uit Diest wint de Elektrische fiets geschonken door Ride

E 08758 – B.F. uit Zichem wint een minitrip geschonken door Omnia Travel

Onze 2de editie van de eendjeskoers vond plaats tijdens het zuiders stadsfestival Supermerado. Bedankt Supermercado voor jullie organisatie en steun. Het was een onvergetelijk weekend.

Bedankt aan Leo Club Diest

De Leo’s hebben geholpen met de verkoop en organiseerde een cavabar tijdens Supermercado en de eendjeskoers.

Eendjeskoers 2016

Op 4 september 2016 organiseerden wij een eerste eendjeskoers op de Demer in Diest.  Dit werd een enorm succes. 30.000 aanwezigen volgens de pers, “sedert de bevrijding in 1945 was er nooit meer zo veel volk als op 4 september 2016”

Meer info over de Demer in Diest: