Entiris

Entiris is een maatwerkbedrijf (wij spreken niet meer van een ‘beschermde of beschutte werkplaats’) dat zich profileert als sociaal en economisch bedrijf in de provincies Vlaams Brabant en Antwerpen met vestigingen in Aarschot, Diest, Heist-op-den-Berg, Herent, Kampenhout, Kessel-Lo en Mechelen.

De sectoren waarin ze actief zijn variëren van verpakking, cleanroom & stofarme ruimte, industrie, groenzorg en houtbewerking tot home-decoratie, voeding, pharma en ook locatiewerk ter plaatse bij de klant.

Entiris streeft naar een evenwicht tussen mens en werk. Het talent en competenties van de 1700 medewerkers zijn hierbij het uitgangspunt. Zonder dat u het weet koopt u waarschijnlijk regelmatig producten die bij Entiris zijn verwerkt of verpakt: batterijen, pralines, medisch materiaal… Ook in de groenzorg zijn zij reeds gestart zowel bij particulieren & ondernemingen als in verschillende gemeentes in de regio.

De werkplaats in Diest werd in 1967 opgericht door Lions Club Diest en enkele jaren later overgedragen aan Entiris.

In 1967 deed de noodzaak zich gevoelen voor aangepast werk voor gehandicapten. De Lions Club stichtte een V.Z.W. “Beschermde Werkplaats Kapenburg”, naar de naam van de burcht die in vroegere jaren stond waar nu de citadel is. De Beschermde Werkplaats startte haar werkzaamheden in een hangar van het leger aan de Leuvense Poort, aan de voet van de citadel, op de plaats waar nu de Mark Mackenstraat is.

Zij startten met 6 werklieden en 2 werkleiders.

In 1971 waren er al 75 werklieden. Daar de hangar moest verlaten worden bestond de noodzaak om een moderne werkplaats te bouwen. Deze zou 12 miljoen kosten (1 miljoen aan de huidige muntwaarde) enkel voor het gebouw en dus zonder de nodige grond mee te rekenen. Dit was financieel boven de krachten van de Lions Club. Uiteindelijk werd de V.Z.W. gefusioneerd met de “Beschermde Werkplaatsen van het Arrondissement Leuven”.

In 1971 werd aan de Nijverheidslaan de nieuwe werkplaats van 2.000 m2 gebouwd. Na een brand in 1979 werd het vernielde deel hersteld en werden de gebouwen vergroot tot 3.500 m2. Sindsdien volgden nog verschillende uitbreidingen.

In 2012 werd een naamsverandering doorgevoerd.  Beschutte Werkplaats Diest (BWD) werd Entiris.  Vandaag is Entiris een maatwerkbedrijf met ongeveer 1400 werknemers en 7 afdelingen verspreid over de provincies Vlaams-Brabant en Antwerpen. Entiris is actief in volgende sectoren: verpakking, cleanroom & stofarme ruimte en pharma, industrie, handwerk, groenzorg, houtbewerking, home-decoratie, voeding en ook locatiewerk bij de klant ter plaatse.

Entiris Diest

In Diest situeert zich de cleanroom & stofarme ruimte waar Entiris alle nodige faciliteiten voor de farmaceutische industrie aanbiedt. Ook vertrekken er dagelijks teams die ter plaatse bij de klant in huis werken (verpakking, groendienst, handwerk,…)

Cleanroom

Er zijn 5 cleanrooms ter beschikking die voldoen aan de ISO klasse 7-norm in werking. De medewerkers leven alle reglementen strikt na onder toezicht van speciaal opgeleide werkleiders. In de cleanrooms verpakken en/of assembleren de werknemers o.a. spiraaltjes, safety holders voor injectienaalden en chirurgische instrumenten.

Stofarme ruimte

Het verpakken van geneesmiddelen is onderworpen aan strenge regels. Entiris Diest beschikt over een goedgekeurde infrastructuur van stofarme ruimtes en geconditioneerde opslagruimtes met continue temperatuurregistratie om geneesmiddelen te verpakken (secundair), ompakken doosinhoud, bijsluiter,…), bundelen (krimpverpakking of banding), etiketteren (machinaal en manueel), en te vullen in toonbankdisplays. Een nauwkeurige opvolging onder het toeziend oog van een industriële apotheker garandeert de nodige veiligheid en traceerbaarheid van de goederen. Voor het secundair verpakken en ompakken van humane en diergeneeskundige geneesmiddelen beschikt Entiris Diest over een vergunning afgeleverd door het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG).

Locatiewerk: Werken “in huis” of “on site” bij de klant

Denkt u eraan om sommige jobs in uw eigen bedrijf te laten uitvoeren? Hebt u voor een korte of langere periode behoefte aan extra medewerkers? Bij Entiris Diest vindt u de perfecte oplossing. Onze mensen komen graag naar u toe onder supervisie van opgeleide en ervaren begeleiders. Ze voeren bij u het werk uit en kunnen inspelen op uw specifieke behoeften. U kunt ze inschakelen voor volgende activiteiten: (her)verpakken, laden en lossen, order picking, goederen monteren of demonteren, goederen assembleren, afval verwerken, bouwpuin ruimen, … Een team van Entiris Diest neemt u het werk uit handen.

Entiris Diest
Nijverheidslaan 47