Nieuw woon- en dagcentrum gaat van start: “We bieden een waaier van activiteiten aan en proberen ook zoveel mogelijk buitenshuis te gaan”

Het Nieuwsblad – Luc Weyens9 december 2021

DIEST – De vzw Martine Van Camp in Diest heeft haar nieuwe woon- en dagcentrum aan de Tulpenstraat in gebruik genomen. In de dagopvang kunnen 55 personen terecht en in het studiocomplex is plaats voor zes personen.

Lees het volledig artikel via Het Nieuwsblad.

Uit het artikel:

“De dagopvang zat tot nu toe in een bestaand pand aan de Speelhofstraat”, legt Erik Peirelinck uit. Hij gaf zopas de fakkel van directeur door aan Wendy Bortels en heeft het grootste gedeelte van het proces voor de nieuwbouw geleid. “Dat gebouw had echter zijn beperkingen. Zo was er geen plaats voor een ontvangstlokaal, noch voor een kine- en een afkoelingsruimte.”

In de zoektocht naar de plaats voor een nieuwbouw kwam Martine Van Camp uiteindelijk terecht aan de Tulpenstraat. Daar maakte de kerk van de wijk Poels plaats voor de nieuwbouw. “In de dagopvang is plaats voor meer dan 55 personen”, zegt huidig directeur Wendy Bortels. “Zij worden begeleid door dertien medewerkers onder leiding van Sara Naten.”

Het project kost alles samen 3,2 miljoen euro. 210.000 euro ontvangt Martine Van Camp als toelage van Vlabinvest van de provincie Vlaams-Brabant. De rest komt van een lening bij de bank, een renteloze lening bij Lions Club Diest (peter van Martine Van Camp), een jaarlijkse gift (twintig jaar lang) van 60.000 euro van de Lions Club en de bijdrage van cliënten.

Het vroegere onderkomen aan de Speelhofstraat krijgt een functie voor de dagbesteding van Martine Van Camp die nu in een gedeelte van de school De Pit aan de Overstraat in Diest-centrum zit. Eerst wordt de speelplaats aan de Speelhofstraat wel opgeknapt en gebeuren er werken aan de buitenmuren. Het houtatelier van Martine Van Camp gaat meubelen voor de speelplaats ontwerpen. Op de Dag van de Zorg op 15 mei 2022 zet Martine Van Camp de deuren van de nieuwbouw aan de Tulpenstraat voor iedereen open.